Vilepuhumine-millega on tegu ja miks on oluline?

Selles artiklis tutvustame, mis on vilepuhumine ja mida näeb ette selle kohta kehtiv seaduseelnõu. Samuti selgitame, kellel on õigus rikkumistest teavitada, kuidas seda teha ning miks teavitamine on oluline. Lisaks käsitleme, kuidas tagatakse vilepuhujate konfidentsiaalsus ning millised eelised on teavitusteenuse sisseostmisel. Artikkel on valminud koostöö raames Trustifiga.

Mis on vilepuhumine?

Vilepuhumine on väärkäitumisest teavitamine ning see mõiste on tuletatud spordivõistlustelt, kus on kohtunikud, kes vilistavad, et pöörata tähelepanu tehtud eksimustele. Vilepuhumise eesmärk on tuua päevavalgele probleemid, mida muidu ei pruugita avastada, ning aidata kaasa õiguskorra ja läbipaistvuse tagamisele. Vilepuhuja võib teavitada rikkumisest kas organisatsiooni sees, selleks loodud asutusele või avalikkusele. Oluline on, et teavitamine toimuks heas usus ja eesmärgiga ennetada või lõpetada rikkumine, mitte isikliku kasu või kahju tekitamise eesmärgil.

Teavitussüsteem jaguneb kolmeks:                                           

Asutusesisene teavitamine - kohustuslik kõigile avaliku sektori asutustele, finantssektoris tegutsevatele ettevõtetele, toidu- ja tooteohutusega seotud ettevõtetele ning vähemalt 50 töötajaga ettevõtetele. Asutusesisese teavitamiskanali loomise kohustust ei ole ettevõtetes, kus töötajate arv on väiksem kui 50, küll aga peab ka seal olema töötajatel võimalus rikkumistest teavitada, aga seda siis näiteks ettevõtte siseselt määratud isikule. Asutusesisene teavituskanal peab tagama teavitaja konfidentsiaalsuse, ehk töötaja esitab teavitades oma nime, aga uurimise käigus puudub ilma töötaja enda nõusolekuta õigus tema nimi avalikustada. See on eriti oluline kirjalikult teavitades (nt meili või selleks ettenähtud veebilehe kaudu). 

Asutuseväline teavitamine - Kõigil on õigus anda oma probleemidest märku ja selleks on olemas  rikkumistega tegelevad avalikud asutused (nt järelevalve- või õiguskaitseorganid). See on alternatiiv sisekanalile, eriti kui töötaja ei usalda organisatsiooni sisest süsteemi või pelgab tagakiusamist.

Avalik teavitamine - Kõigil on võimalik probleemist teavitada avalikult. Avaliku teavitamise puhul ei taodelda konfidentsiaalsust, seega olukorraga seotud inimestele on teada, kes teavitas ja millest. Avaliku teavitamise korral on võimalus koos olukorda hinnata ja otsustada, kuidas edasi toimida. Küll aga võib see tuua kaasa ettevõtte siseseid pingeid, seega on hinnatud konfidentsiaalsust teavitamisel väga oluliseks. Avalik teavitamine võib, aga ei pea toimuma meedia kanalite kaudu.

Seaduseelnõu näeb ette vastutuse sätestamise nii füüsilistele kui juriidilistele isikutele, et tagada teavitamiskanali tõhusus ja usaldusväärsus. Teadlikult ebaõige teavituse esitamine on keelatud ning sellisel juhul ei laiene teavitajale seaduslik kaitse, vaid võidakse sattuda avalikustamise ja tööandja survemeetmete ohvriks. Selliste olukordade vältimiseks on oluline, et töötajaid teavitataks kanali toimimisest ja sellega kaasnevatest tagajärgedest. See aitab ennetada pahatahtlikku teavitamist ning võimalikku kahju kolmandatele isikutele.

Kellel on õigus rikkumistest teavitada:

  1. töölepingu või muu võlaõigusliku lepingu alusel tööd tegev isik;
  2. ametnik;
  3. füüsilisest isikust ettevõtja;
  4. äriühingu, mittetulundusühingu, sihtasutuse ja riigitulundusasutuse juht- ja kontrollorgani liige;
  5. äriühingu aktsionär ja osanik;
  6. vabatahtlikuna tegutsev isik;
  7. asutuses või juriidilise isiku või füüsilisest isikust ettevõtja juures praktikal olev isik;
  8. lepingueelsetes läbirääkimistes olev või lepingut muul viisil ette valmistav isik või isik, kelle töösuhe on lõppenud;
  9. sportlasetoetust saav isik;
  10. asutuse või juriidilise isiku lepingupartneri juures käesoleva lõike punktides 1-9 nimetatud vormis töötav isik.

Miks on oluline rikkumistest teavitada?

Lisaks sellele, et see on paljudele ettevõtetele kohustuslik, on rikkumistest teavitamine oluline, sest see aitab aegsasti avastada ja kõrvaldada probleemid, mis võivad ohustada organisatsiooni sisemist toimimist, töötajate heaolu või avalikke huve. Varakult reageerides saab vältida suuremaid tagajärgi, sealhulgas seaduserikkumisi, rahalisi kahjusid või konflikte töötajate vahel. Lisaks aitab teadlik ja läbipaistev teavitamiskultuur ennetada mainekahju, mis võib tekkida siis, kui rikkumised tulevad ilmsiks avalikkuse kaudu või liiga hilja. Ettevõtte hea maine on usalduse ja pikaajalise edu alus:  kui organisatsioonis suudetakse näidata, et rikkumisi võetakse tõsiselt ning nendega tegeletakse süsteemselt ja vastutustundlikult, kasvab usaldus nii töötajate, klientide kui ka koostööpartnerite silmis.

Rikkumisest teavitamisel ei ole tõendite esitamine alati kohustuslik, kuid see on väga soovitatav, kuna aitab muuta teavituse usaldusväärsemaks ja võimaldab pädevatel isikutel olukorda kiiremini ja tõhusamalt uurida. Eriti oluline on see juhtudel, kus rikkumine on suunatud otseselt teavitaja või mõne teise töötaja vastu, näiteks töökohal aset leidnud ahistamise, diskrimineerimise või töötaja õiguste rikkumise korral. Sellistes olukordades on tihti tegemist sõna-sõna vastu olukordadega, kus lisatõendid (nt e-kirjad, sõnumid, salvestised või tunnistajate nimed) võivad olla määrava tähtsusega. Samas tuleb mõista, et mitte iga rikkumine ei jäta endast selgeid jälgi, mistõttu ei välistata ka teavitusi, millele ei ole võimalik kohe konkreetseid tõendeid lisada. Siiski on oluline, et esitatud info oleks heas usus ja võimalikult täpne, et vältida ebaõigete süüdistuste esitamist.

Vilepuhujate kaitse

Alates 2023. aastast kehtib Eestis vilepuhujate kaitse seadus, mis põhineb Euroopa Liidu vastaval direktiivil. Selle eesmärk on kaitsta inimesi, kes teavitavad tööalastest rikkumistest heas usus ja vastavalt seaduses sätestatud korrale. Vilepuhujatel peab olema võimalus anda teavet ilma hirmuta tagakiusamise, nagu vallandamise, alandamise, ähvardamise või muu ebasoodsa kohtlemise ees. Üheks kõige tõhusamaks kaitsemeetmeks on konfidentsiaalsuse tagamine, mis vähendab ohtu, et teda hakatakse isiklikult ründama. Samuti aitab see hoida tähelepanu teavitaja asemel rikkumisel endal, mis on kogu süsteemi usaldusväärsuse ja toimimise seisukohalt väga oluline.

Teenuse sisseostmine - Trustif

Asutusesisese teavituskanali haldamine võtab ettevõtetelt palju ressurssi, sest selleks peab olema eraldi meeskond, kes vihjed läbi loeks ja nendega tegeleks. Ettevõtetel, kellel puudub vajadus või võimalus luua sisemist rikkumistest teavitamise süsteemi, on hea lahendus teavitusteenuse sisseostmine usaldusväärselt kolmandalt osapoolelt. 

Teenuse sisseostmine pakub mitmeid praktilisi eeliseid: see aitab kokku hoida kulusid ja aega, välistab vajaduse uute ametikohtade loomiseks ning vähendab halduskoormust organisatsiooni sees. Lisaks tagab sõltumatu teenusepakkuja kasutamine neutraalsuse ja usaldusväärsuse. 

Selline lahendus sobib hästi nii väiksematele ettevõtetele kui ka suurematele organisatsioonidele, kes soovivad tagada vastavuse seadusest tulenevatele nõuetele ning luua toimiv, turvaline ja läbipaistev teavitamiskeskkond. 

Trustif on ettevõte, mis haldab vilepuhumise teavitamiskanaleid, pakkudes klientidele turvalist võimalust oma tähelepanekutest teada anda ning personaalset ja sisukat tuge. Lisaks vihjete kogumisele teeb Trustif koostööd kogenud juristide ja raamatupidajatega, mis tagab, et iga juhtumit käsitletakse professionaalselt ja põhjalikult, võimaldades probleemile leida kõige personaalsem ja õiguslikult korrektne lahendus. Kõiki kliendiandmeid käsitletakse rangelt konfidentsiaalselt ning teavet jagatakse kolmandate osapooltega ainult kliendi kirjalikul nõusolekul. Trustifi platvorm vastab rahvusvahelisele infoturbe standardile ISO 27001, mis tagab kõrgetasemelise andmekaitse ja süsteemi töökindluse. Tänu sellele sobib Trustifi teenus ettevõtetele, kes soovivad täita seadusest tulenevaid kohustusi läbimõeldult, tõhusalt ja usaldusväärselt ning samal ajal tagada oma äritegevuse jätkusuutlikkus ja arenemine. (täpsem info: https://trustif.ee/

Kasuta spetsialisti abi

Siin artiklis on toodud olulisem info vilepuhumisega seoses, millega on oluline kursis olla. Iga üksikjuhtumi kohta on hea alati meie töötajatega detailsemalt üle täpsustada, et vältida võimalikku arusaamatust või väärtõlgendust. 

Võtke meiega ühendust

Võtke meiega ühendust, et leppida kokku konsultatsioon ja koos arutada, kuidas Wisecounter saab teile kasulik olla.
  • Kirjutage meile oma soovidest või probleemist, millele lahendust otsite.
  • Kui märkame, et vaja oleks esitada täpsustavaid küsimusi, võtab meie konsultant teiega ühendust või kutsub teid kohtumisele.
  • Peale vajaliku info kogumist koostame teile mittesiduva pakkumise, mille saadame teile e-postiga.