Kuidas vormistada korrektne Rootsi arve

Arved on dokumendid, mille alusel sooritatakse äritehinguid, ehk ostu ja müüki. Arveid on kujunduse poolest väga erinevaid ja alati ei pruugi täitsa selge olla, mis kindlasti peab arvel välja toodud olema. Lisaks on Rootsi müügiarvetel paar erinevust, mida Eestis ei ole. Selles artiklis on ülevaate, kuidas vormistada korrektne Rootsi arve – milliseid andmeid korrektne Rootsi arve kindlasti peab sisaldama, mida tuleb tähele panna pöördkäibemaksuga arve vormistamisel ja millised võivad olla vormistusvigade tagajärjed. Loodetavasti aitavad need nõuanded Rootsis tegutsevatel ettevõtjatel edaspidi segadust vältida.

Tulenevalt Rootsi raamatupidamisseadusest ning käibemaksuseadusest, peab arve sisaldama järgnevaid kohustuslikke andmeid:

  1. Kuupäev

    Arve kuupäevast nähtub, millal arve koostati.

  2. Arve järjekorra number

    Igal arvel peab olema unikaalne arvenumber, mis on osa koostatud arvete seeriast.

  3. Klient

    Kellele on arve esitatud.
    Arve saaja nimi ja aadress on kohustuslikud andmed.

  4. Äritehing

    Millal osutati teenus/müüdi kaup.
    Tihti on äritehingu kuupäev sama, nagu arve väljastamise kuupäev, aga kuupäevad võivad olla ka erinevad.
    Oluline on meeles pidada, et kauba kogus on vajalik täpsustada rea kaupa ning tuua välja täpne nimetus.
    Teenuse puhul on oluline teenuse maht ja nimetus. 

  5. Summad

    Kauba või teenuse hind ilma käibemaksuta. Maksustatav summa käibemaksumäärade kaupa koos kohaldatavate käibemaksumääradega (25%, 12% või 6%) või maksuvaba käibe summa. Kogusumma (hind+käibemaks).

  6. Arve väljastaja andmed

    Arve koostanud firma nimi, reg number, VAT-number ja aadress on kohustuslikud kirja panna.

Lisaks kohustuslikele andmetele on soovituslikud andmed:

7. Makse tähtpäev, maksetingimused ning viivise määr.

8. Arve väljastaja pangakonto (bankgiro) andmed, mis peaks alati olema kui ei ole tegu sularaha arvega. 

9. F-skatti tõend.

10. Arve tüüp: kas tavaline, kreedit või osalise tasumisega arve.

11. Arve väljastaja ja kliendi referents isikud.

– Viited tellimustele või pakkumistele, mille põhjal arve on koostatud.

– Kauba puhul kindlasti soovituslik lisada ka tarnetingimused.

Kuidas vormistada korrektne pöördkäibemaksuga arve

Rootsis tegutsedes esineb olukordi, kus saab teha pöördkäibemaksuga arveid. Nendest kaks kõige tavalisemat on:

  • Euroopa Liidu sisene teenuste või kauba müük käibemaksu kohustusega ettevõttele;
  • ehitussektoris ehitusteenuseid osutavalt ettevõttelt teisele ehitusteenusele osutavale ettevõttele. 

Nendel juhtudel on tähtis arvele panna lisaks järgnev info:

  • Kliendi käibemaksu kohuslase number. See on selleks, et tema vastutab käibemaksu deklareerimise eest. Kui tal seda numbrit ei ole, ei saa talle pöördkäibemaksuga arvet teha ja arve koostaja peab arvele käibemaksu otsa panema ning selle Rootsi maksuametile maksma.
  • Viide, et tegemist on pöördkäibemaksuga arvega, ehk rootsi keeles „omvänd betalningsskyldighet“. On olemas ka teisi variante samast sisust nagu üleval olevas näites, aga minimaalne tekstikriteerium on Rootsi Maksuameti info järgi eelmainitud „omvänd betalningsskyldighet“.

Selleks, et müüa kaupa või teenust pöördkäibemaksuga peab ostjal olema käibemaksukohuslase number.

Peale arve väljastamist tuleb müük deklareerida käibemaksu deklaratsioonil. Lisaks tuleb täita aruanne (periodisk sammanställning), täpse infoga EL sisese tarne kohta ehk, kellele ja millises summas kaupa või teenust müüdi ning klientide käibemaksu numbrid.

Kauba puhul on lisaks vaja dokumentatsiooni, et kaup on transporditud teise EL riiki.

Ostja käibemaksukohuslase registreerimisnumber ja müügi deklareerimine perioodilises aruandes on olulised, et EL-i maksuhalduril oleks võimalus kontrollida, kas ostja deklareerib kauba ostult käibemaksu.

Kokkuvõtteks

Lühidalt, arve tuleks koheselt vormistatud korrektselt, sest vastasel juhul võib teilt teenust või kaupa ostnud ettevõte paluda teil arvet täiendada ja ei ole harvad juhud, kus arve tasumise maksetähtaega hakatakse lugema korrektse arve saabumise päevast alates. 

See võib aga kaasa tuua teenuse osutajale või kauba müüjale likviidsusprobleeme. Oleme näinud, et sageli hakatakse tekkinud makseviivituse tõttu saabunud likviidsusprobleeme leevendama erinevate faktooringutega, mis omakorda vähendab tehingu kasumlikkust ja sageli toob pikas plaanis kaasa kahjumliku tegutsemise. Seda kõike on võimalik ennetada ja vältida, kui arvestada Rootsi turu eripäradega ja teha vajalikke ettevalmistusi enne tehingu sõlmimist. 

Kui olete alustamas äri Rootsis ja soovite saada parimat starti, võtke meiega konsultatsiooniks ühendust. Saatke meile päring ⬇️ või e-kiri aadressile info@wisecounter.ee ja me võtame teiega esimesel võimalusel ühendust. Meie juures on esimene konsultatsioon tasuta. Samuti on meie juurde oodatud kõik need, kes juba omavad Rootsis tegutsemise kogemust, kuid soovivad oma tegevust optimeerida.

Päringu saatmiseks täida väljad